skip to content

Dr. Johanna Mäsgen

Contact

Dr. Johanna Mäsgen

Südbau, Room 0.03 und 0.04

Otto-Fischer-Straße 4
50674 Cologne (Germany)

Telephone +49-(0)221-470-8832
Fax +49-(0)221-470-4917
E-mail j.maesgen(at)uni-koeln.de


Website

Research interests and areas of work

Teaching (ongoing)

  • Subject didactics
  • Subject methodology
  • Scientific foundations: human-environment, anthropogeography
  • Supervision of theses (ongoing)

Publications

  • Mäsgen, J. (accepted). Transformationsprozesse mit der Grounded Theory Methodologie analysieren – Spannungsfelder einer Klimawandelkompetenz. In: Bruns, A. & Fünfgeld, H. (Contribution to an anthology on transformation research)
  • Schrüfer, G., Mäsgen, J. (accepted). Zur Diskussion von BNE im Fach Geographie. (Anthology contribution)
  • Wilmot, D., Bednarz, S. W., Fatima, M., Garcia de la Vega, A., Grob, R., Mäsgen, J. & Wilson, S., 2025. Transformative learning in geography education: international perspectives and practices. International Research in Geographical and Environmental Education, 34 (1), 1-20. https://doi.org/10.1080/10382046.2025.2473104
  • Franzke, C., Nyamari, N., Mäsgen, J. et al., 2025. A systematic analysis of legal disputes on road development in Kenya. Review of Regional Research. https://doi.org/10.1007/s10037-025-00237-z
  • Selbach, V., Mäsgen, J., Schemann, F., Dannenberg, P., 2025. Perspektivität im Geographieunterricht. Transformatives forschendes Lernen mit Assisted Reality im Kontext der sozialökologischen Transformation. Geographische Rundschau 78 (1-2), 62-63.
  • Mäsgen, J., 2024. Mensch oder Künstliche Intelligenz? Die kritische Diskussion prozeduraler Rationalität von Nachhaltigkeitsentscheidungen im Unterricht. Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften 15 (2), 104-125.
  • Mäsgen, J., 2024. Klimawandelkompetenz. Theoretische Überlegungen und ein Umsetzungsvorschlag als transformatives forschendes Lernen zur Förderung von Resonanz im Kontext der sozial-ökologischen Transformation. GW Unterricht, 174 (2), 5-14. https://doi.org/10.1553/gw-unterricht174s5
  • Mäsgen, J., 2023. Auswirkungen von Standardisierung auf Zentralabitur und Unterricht. Empirische und systemtheoretische Analysen zum Fach Geographie. Springer VS, Wiesbaden. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-40663-9
  • Dafft, G., Mäsgen, J., Tilly, N., Wiktorin, D., 2020. Heimat Uni Köln. Eine Ausstellung als Service-Learning-Projekt. Geographische Rundschau 73 (7-8), 65.
  • Mäsgen, J., 2019. Klausuren zwischen Unterricht und Abitur. Praxis Geographie 49 (7/8), 4-7.
  • Mäsgen, J. 2018. Schreibend Handeln im Web 2.0 – ein multidimensionaler Ansatz für das Globale Lernen. In: Brendel, N., Schrüfer, G., Schwarz, I. (Hrsg.), Globales Lernen im digitalen Zeitalter. Waxmann, Münster, New York, 107-126.
  • Mäsgen, J., Selbach, V., 2017. Portfolio als formative Leistungserfassung. Geographische Modelle in der Sekundarstufe II. Praxis Geographie, 47 (7-8), 36-40.
  • Mäsgen, J., 2015. Quantitative Inhaltsanalyse als Methode zur Untersuchung von Problemerörterungen in Geographieklausuren. In: Budke, A., Kuckuck, M. (Hrsg.), Geographiedidaktische Forschungsmethoden. Lit Verlag, Berlin u.a., 388-405.
  • Mäsgen, J., Wiktorin, D., 2013. Leistungsmessung, Leistungsbeurteilung. In: Obermaier, G., Böhn, D. (Hrsg.), Wörterbuch der Geographiedidaktik. Westermann, Braunschweig, 175-176.
  • Gohrbandt, E., Mäsgen, J., Weiss, G., Wiktorin, D., 2013. Zwischen Materialschlacht und Reproduktion: Schriftliche Zentralabituraufgaben Geographie im Bundesländervergleich und erste Erkenntnisse zu Schülerleistungen. Geographie und Schule, 35 (206), 4-14. 

Conference papers

  • 03/2025: "Das Skalenproblem und die Idee einer flachen Ontologie im geographischen Diskurs - Implikationen für raumbezogene Forschung" - Lecture Annual Conference of the Section Intercultural and International Comparative Education (SIIVE) of the German Educational Research Association, Berlin.
  • 09/2024: "Between Discomfort and Hope - A future-oriented Approach to Transformative Pedagogy in Climate Change Education" - Lecture 35th International Geographical Congress 2024, Dublin.
  • 09/2024: „Reflexionen zu ‚Perspektivität‘ als Gegenstandsbereich der BNE“ Symposium and lecture (together with Dr. Susanne Ress, TU Berlin and Dr. Caroline Rau, Otto-Friedrich-University Bamberg) at the conference of the DGfE Commission on Education for Sustainable Development (ESD).
  • 09/2023: "Spannungsfelder einer Klimakompetenz" - Lecture German Congress for Geography, Frankfurt am Main.
  • 09/2023: „Klimawandelkompetenz durch transformatives forschendes Lernen entwickeln“ - Lecture German Congress for Geography, Frankfurt am Main.
  • 09/2022: "Schulorganisation als Garant und Gefährder autonomen Lehrer_innenhandelns in der gymnasialen Oberstufe" - Lecture German Congress for Sociology, Bielefeld.
  • 09/2021: "Lehrer*innenhandeln angesichts des Geographie-Zentralabiturs aus systemtheoretischer Sicht" - Lecture at the Section Conference on Empirical Educational Research, Mainz.
  • 10/2021: "Lern- und Prüfungsaufgaben im Sinne einer neuen Lernkultur: Forschendes Lernen in der Oberstufe zum Thema Wald im Kontext des Klimawandels" Lecture and workshop together with Dr. Wolfang Korres, GeoWoche.
  • 09/2019: „Außenperspektiven: Wie ist (Geographie-)Unterricht möglich?“ - Session chair together with Dr. Stephanie Leder (Department of Urban and Rural Development, Uppsala); German Congress of Geography, Kiel.
  • 09/2019: „Geographieunterricht zwischen Autonomie und Einflussnahme – eine Betrachtung aus systemtheoretischer Sicht“ - Lecture German Congress of Geography, Kiel.
  • 09/2019: "Interdisziplinäres Service Learning in der Hochschullehre - Ein Projekt zum Thema 'Heimat Universität'" - Lecture German Congress of Geography, Kiel.
  • 03/2018: "Teacher professionalism - How do we improve geography (trainee) teacher action?" Session leader together with Veit Maier; EUROGEO Annual Meeting and Conference, Cologne.
  • 03/2018: " Pressure and release? How centralized exams inhibit innovative teaching practice and how observation sheets help to improve teaching"; lecture together with Veit Maier, EUROGEO Annual Meeting and Conference, Cologne.
  • 10/2017: "Wider den Druck - wie innovativer Geographieunterricht möglich ist"; lecture, German Congress of Geography, Tübingen.
  • 10/2017: "Förderung von Handlungskompetenz im Sinne Globalen Lernens durch digitale Geographieprüfungen?"; Lecture, German Congress of Geography, Tübingen.
  • 03/2017: "Standardization of centralized geography exams"; lecture, EUROGEO Annual Meeting an Conference, Amsterdam.
  • 04/2017: „Professionswissen“; Session leader, Junior Conference of the University Association for Geography Didactics, Münster.
  • 06/2016: „Zentralabitur und die Folgen. Wie GeographielehrerInnen unter Druck handeln“; lecture, Osnabrücker Geographisches Kolloquium, University of Osnabrück.
  • 02/2016: "Interviews und Typenbildung"; Lecture, Junior Conference of the University Association for Geography Didactics, Bayreuth.
  • 02/2016: "Professionswissen"; Session leader, Junior Conference of the University Association for Geography Didactics, Bayreuth.
  • 10/2015: "Typisierung von Handlungsstrategien von Lehrer*innen bei der Konzeption von schriftlichen Prüfungen im Fach Geographie"; presentation, German Congress for Geography, Berlin.
  • 10/2015: "Zentralabitur in der Praxis - Chancen und Herausforderungen für das Unterrichtsfach Geographie" (Central Abitur in Practice - Opportunities and Challenges for Geography as a Teaching Subject); working group lead together with Dr. Dororthea Wiktorin and StD Dr. Reinhard Kurz; German Geography Congress, Berlin, Day of School Geography.
  • 09/2015: "Diagnostik und Leistungserfassung im Team - Zum Umgang mit heterogenen Lerngruppen im Geographieunterricht."; lecture and workshop with Mandy Hauser, conference "Heterogenität im Geographieunterricht", Cologne.
  • 10/2013: „(K)ein „Einheitsabitur“? Prüfungsmodalitäten und Aufgabenformate im bundesweiten Vergleich“; lecture, Deutscher Geographentag 2013, Passau.
  • 03/2012: "Wege zu einer kompetenzorientierten Prüfungspraxis im höheren Bildungsabschluss im Fach Geographie"; Poster presentation, Spring Forum 2012 of the Hochschulverband für Geographie und ihre Didaktik, Gießen.

Career

12/2020Doctorate (summa cum laude) at the Westfälische Wilhelms University of Münster on the topic "The effects of standardization on the task culture in the central Abitur and the related teacher action in the subject of geography - empirical analyses and system-theoretical classification", first reviewer: Prof. Dr. Gabriele Schrüfer, second reviewer: Prof. Dr. Inga Gryl
03.2014-03.2018Doctoral scholarship holder of the Heinrich Böll Foundation
since 09.2011Lecturer for special tasks
06.20111st state examination for the teaching profession at grammar schools and comprehensive schools in the subjects German and Geography at the University of Cologne, thesis: "Standardization and competence orientation in the central Abitur: A comparative analysis of examination tasks in the subject Geography"
10.2007-03.2008Foreign language assistant at the Istituto Professionale G. Casini, La Spezia, Italy